Minggu, 04 Desember 2011

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Hiasan beg disangka pistol

Posted: 03 Dec 2011 07:40 AM PST

VIRGINIA: Seorang remaja ditahan daripada menaiki pesawat kerana dia mempunyai pistol - rekaan di tepi beg tangannya.

Vanessa Gibbs 17, terperanjat apabila pegawai Pentadbiran Keselamatan Pengangkutan (TSA), menahannya di pintu keselamatan kerana beg tangannya mempunyai rekaan pistol 'Wild West.'

Menurut Vanessa, dia tidak mempunyai masalah ketika melalui pintu keselamatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Jacksonville. Kejadian itu berlaku ketika dia dalam perjalanan pulang dari Virginia.

Katanya, "Ini gaya saya. Beg tangan ini ada rekaan pistol lama 'western' tiruan."


Walau bagaimana pun, staf di Norfolk tidak menyukainya dan menahan dia daripada menaiki pesawat.


"Mereka berkata, ia adalah kesalahan besar kerana beg itu mempunyai bentuk pistol," kata Vanessa. "Saya berkata, ia hanya rekaan di beg tangan, bagaimana pula ia boleh jadi kesalahan besar?"

Selepas pegawai penyiasat memeriksa begnya dan mendapati ia hanya pistol tiruan, Vanessa diminta daftar masukkan atau menyerahkan begnya itu.

Pemeriksaan itu menyebabkan remaja yang sedang mengandung itu terlepas penerbangannya dan dia terpaksa menaiki pesawat Southwest ke Orlando.

Jurucakap TSA berkata, replika pistol diharamkan sejak 2002.

Seorang lagi pegawai TSA di Lapangan Terbang Antarabangsa Jacksonville berkata, tidak mustahil ada penumpang yang membawa barang yang mungkin dianggap sebagai replika pistol dan dia menasihatkan orang ramai untuk melihat senarai barang yang diharamkan yang boleh didapati secara online atau di lapangan terbang sebelum melalui pintu keselamatan. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Bebas dengan syarat kahwin perogol

Posted: 03 Dec 2011 07:38 AM PST

KABUL: Presiden Afghanistan, Hamid Karzai, membebaskan seorang mangsa rogol, setelah dia bersetuju untuk berkahwin dengan perogolnya.

Menurut kenyataan kerajaan, wanita yang dipenjara atas tuduhan berzina itu bersetuju untuk berkahwin, tetapi sebaliknya peguamnya berkata, dia tidak bersetuju untuk berkahwin dengan perogolnya.

Wanita yang bernama Gulnaz itu, melahirkan seorang anak perempuan di penjara.

Seorang pegawai kanan berkata, kerajaan tidak mengenakan apa-apa syarat atas pembebasannya.


"Presiden Hamid telah memberi tugas kepada Menteri Kehakiman untuk berbincang dengan Gulnaz dan tanyakan apa yang dia mahu.

"Dalam perbincangan itu, Gulnaz berkata dia bersetuju berkahwin dengan perogolnya dengan syarat abangnya berkahwin dengan adik perogol itu," kata jurucakap Presiden Hamid, Emal Faizay.

"Ini adalah keputusannya. Saya boleh mengesahkan tiada syarat yang dikenakan oleh kerajaan Afghanistan," katanya.

Peguam Gulnaz berkata, dia berharap kerajaan dapat memberi kebebasan kepada wanita itu untuk memilih siapa yang mahu dikahwininya. -BBC

Full content generated by Get Full RSS.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar